Blev afholdt den 27. februar kl. 19.00 på Bankagerskolen.
Grundejerforeningen Dalagervej - Ordinær generalforsamling 27.02.2024
Deltagere:
Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 18, 44, 61, 73, 76, 78, 82, 88, 90, 92, 105, 112, 113, 116, 126, 128, 130, 132, 134, 136, 140, 163, 164, 191, 192, 198, 207, 214, 218, 221, 222, 228.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse
4. Fastsættelse af næste års kontingent
5. Valg af kasserer
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer
7. Indkomne forslag
8. Evt.
1. Valg af dirigent:
Erik Rosenbæk, nr. 130, blev valgt til dirigent.
Det konstateredes at generalforsamling i henhold til vedtægterne var lovligt indkaldt og dermed gyldig.
2. Formandens beretning:
Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale.
Formanden oplyste om "Vinter- og renholdelsesregulativ, Veje stier og pladser" - Horsens Kom- mune (https://horsens.dk/media/phojfl0y/20212022-regulativ-for-vinter-mm.pdf) i forhold til den enkelte grundejers pligt i forhold til snerydning, rydning af ukrudt m.v.
Kommentarer:
214: Vejsyn er en farce. Efter 1. vejsyn blev referat væk. Nyt vejsyn indkaldt. Mangellisten ville entreprenøren ikke umiddelbart acceptere, men har dog været i gang lokalt ved nr. 214.
214: grundejerne skal sandsynligvis fremover betale ejendomskat af fællesarealer, dog forventes lang indkøringsperiode.
214: tidligere bestyrelse har lavet indsigelse mod lokalplanens oprettelse og fået fjernet servitutter og bestemmelser. Erik Schmidt har brev underskrevet af kommunen der belyser emnet.
130: er der usikkerhed omkring reglerne i området, herunder lokalplanens indhold i forhold til - bør der tjekkes op på dette hos kommunen?
164: Hvornår opstartes arbejdet med nye bomme?
- Det er ikke uvilje fra bestyrelsen, men har været udsat grundet andet arbejdet i bestyrelsen. Bomme er på planen og skal etableres snarest.
214: Bomme på 7 meter stier, der skal søges gravetilladelse, tilladelse hos politiet samt de skal kunne åbnes grundet belysning og udskiftning af lyskilder.
130: snerydning - opstilling sandkasse ved udkørsel til Ternevej? Løsning skal drøftes i bestyrel- sen.
Side 1 af 4
Formandens beretning blev herefter godkendt.
3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse Kenneth Merrild fremlagde regnskab for 2023.
Kommentarer:
112 Hvorfor skiftede man gartner. Lagoni gik på pension.
214: hvor er gaver til afgående bestyrelsesmedlemmer?
- Er medtaget under drift. Karl modtager gave efter denne generalforsamling.
Hvorfor er omdeling blevet billigere?
- Færre omdelinger samt punktet er lagt ind under kontorartikler.
78: Aktivitetsudvalget spørger til, om der kan afsættes et mindre beløb til at arrangere pop-op ar- rangementer i løbet af året?
- Ideen er umiddelbart god, men budget skal godkendes på generalforsamling.
Regnskabet for 2023 herefter godkendt.
4. Fastsættelse af næste års kontingent:
Kenneth Merrild fremlagde oplæg til budget for 2024.
Kommentarer:
78: bakker op om ny fordeling af kontingent, da vejfonden har oparbejdet en god kapital. - Driftsudgifter stiger og der er ekstra udgift til VoresAdministration.
116: Vedligehold af grønne områder. Mange står under vand for tiden, kan der gøres noget?
- Bestyrelsen ønsker drøftelse af, hvad de grønne områder skal bruges til i fremtiden, se under evt..
Budget og dermed kontingent til driftskonto på 1.150 kr. og kontingent til vejfonden på 1.350 kr. for 2024 godkendt.
5. Valg af kasserer:
Kasserer Kenneth Merrild modtager genvalg som kasserer.
Kenneth Merrild valgt som kasserer.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer:
Bestyrelsesmedlem Flemming Laursen ønsker ikke at modtage genvalg. Bestyrelsesmedlem Kim Enevold ønsker ikke at modtage genvalg.
Vores Administration er blandt andet et redskab til at mindske arbejdet for nye bestyrelsesmed- lemmer samt let at indtræde i bestyrelsen.
Dennis Møller Böttcher og Mark Tofteng valgt som bestyrelsesmedlemmer.
Mikkel Enggaard er trådt ind i bestyrelsen og Linda Ballegaard Nielsen nr. 78 valgt som supple- ant.
7. Indkomne forslag:
Side 2 af 4
Ingen indkomne forslag.
Bestyrelsen stiller forslag om at tilknytte rådgiver i forbindelse med udarbejdelse af projekt for renovering af fordelingsveje, herunder fortov, kantsten og asfalt. Bestyrelsen ønsker generalfor- samlingens godkendelse af at må benytte op til 100.000 kr. af vejfonden på dette i regnskabsår 2024.
Kommentarer:
Hvorfor skal der rådgiver ind over projektet, hvis der vælges en hovedentreprenør, der skal have alt med?
- Bestyrelsen har ikke kompetencer til at udbyde et projekt af denne type med krav til sætning af kantstene, typer på asfalt samt sikre, at flere entreprenører kan byde på samme grundlag.
214: i tidernes morgen var der en tilsynsførende og Horsens kommune, der førte tilsyn med en- treprenørernes arbejde og faktisk kasserede veje på baggrund af for ringe udført arbejde.
- Bestyrelsen har ikke disse kompetencer til at godkende eller kassere entreprenørers arbejde og ønsker derfor rådgivning.
Afstemning:
"Ja": 74 stemmer
"Nej": 2 stemmer
"Blankt": 1 stemme
Bestyrelsens forslag er vedtaget af generalforsamlingen.
8. Evt.
Nikolaj: Robotplæneklippere i haverne overflødiggør almindelige plæneklippere, hvorfor græs langs stierne kan være svært at får slået for grundejerne. Kan der aftales vedligehold af dette un- der grundejerforeningen.
- Dette skal stilles som forslag for godkendelse på generalforsamling
214: Bomme skal udformes, så plæneklipperen kan køre ind på arealerne
78: Forskellighed i de grønne arealer kan også være en forskønnelse af området. Der er i øvrigt teenagere på vejen, der har startet virksomhed med snerydning, græsklipning og lignende - disse kan jo støttes. er lægges opslag på facebook.
Hvorfor skal alle grundejere være med til at afholde udgift for klipning, hvor kun få ikke vil vedli- geholde arealerne?
Drøftelse omkring grønne arealer på boligvejene ("legepladserne"):
Områderne må ikke fliselægges - skal vedblive at være grønne arealer jf. kommuneplan. Må stierne udvides med belægning i stedet for græs?
- Undersøges.
1. Fordele og ulemper ved at "give den gas" på ét grønt området og opgradere f.eks til én lege- plads i området:
Mange børn fra vejen og udefra kan benytte legeplads. Hyggeligt med liv i området.
Der bør udføres en legeplads på hver side af stamvejen.
Kan der søges fonde?
Nogle vil være trætte af en stor fin legeplads på et vænge som nabo.
Side 3 af 4
Legepladser er måske et levn fra en tid, hvor der ikke var alternativer i området. Der kan alterna- tivt støttes de to støre bevægelsesparker.
Ny legeplads skal efterses af inspektør og vil medføre driftsudgifter.
En legeplads kan være trækplaster for kommende beboere.
2. Forslag til budgetter til de (23?) grønne arealer:
Fordel af vedligehold af en legeplads under grundejerforeningen.
Hvor længe kan eksisterende legepladser vedligeholdes for at kunne forsikres? Kan puljen evt. øges, så der sikres incitament for større renovering.
Kan der afsættes større pulje, så årligt beløb kan hæves pr. område?
Vedligehold af f.eks. bænke kan udføres som et arrangement på vejen ved en egenbetaling ud over tilskuddet.
3. Forslag til brug af grønne områder:
Shelter.
Bålpladser.
Det er fedt, at områdernes brug pt. ligger under de enkelte vænger, så alle vængets beboere kan sætte eget præg og være fælles om brug og vedligehold.
Snerydning på stamvejen er grundejerens pligt.
Vild med vilje området. Er ikke blevet klippet ned og ved fjernet tidligere. Der er i budget afsat penge til dette. Tiden må vise, om området er selvsående eller om der skal eftersås. Der kan sø- ges hos kommunen om nye blomsterfrø.
Kan og vil grundejerne ikke gøre noget mere for at forskønne området? Sidste år var stamvejen ikke køn at kikke på med højt ukrudt. Aktivitetsudvalget forslå pop-up arangementer for f.eks. at at mødes et par timer for at bekæmpe udkrudt, samle skrald og lignende, så der ikke kun udføres arbejder i den stil på grøn dag. Husk den gode tone på facebook!
Hundeposestativer ved busstoppet er fjernet og kommer ikke op igen. Stativet/spanden i engen er to gange springet i luften. Erik Schmidt har repareret denne. Tak for tømning og reparation.
VoresAdministration. Bestyrelsen bliver efter generalforsamlingen for at hjælpe, hvis nogle ikke har fået oprettet sig med oplysninger - minimum én mailadresse pr. husstand.
Kim Enevold
Referent
Mødereferat for generalforsamling
Grundejerforeningen Dalagervej - Ordinær generalforsamling 28.02.2022
Deltagere: Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 18, 62, 73, 84, 89, 90, 92, 112, 113, 122, 128, 132, 134,
138,
140, 150, 163, 168, 175, 178, 185, 192, 198, 200, 202, 208, 209, 213, 215, 218 220, 221, 226, 228,
230.
Dagsorden:
1.
Valg af dirigent
2.
Formandens beretning til godkendelse
3.
Regnskabsfremlæggelse
til godkendelse
4.
Fastsættelse af næste års kontingent
5.
Valg af kasserer
6.
Valg af bestyrelsesmedlemmer
7.
Valg af suppleant til bestyrelsen
8.
Udskiftning af bomme til galvaniserede
9.
Vild med vilje
10.
Vejprojekt
11. Indkomne forslag
12.
Evt.
1. Valg af dirigent:
Peter Holmgren, nr. 90, blev valgt til dirigent.
Det konstateredes at generalforsamling i henhold til vedtægterne var lovligt indkaldt
og dermed gyldig. 2. Formandens
beretning til godkendelse:
Formanden fremlagde beretning i henhold
til udsendt materiale.
Kommentarer:
Verserende sag omkring
støttemur gælder en mur, der er placeret 0,5 meter uden for skel – altså på
grundejerforeningens areal. Der er sendt klage til kommunen. Kommunen mener,
det er grundejerfor- eningens ansvar og grundejerforeningen har til 28. marts til at få bragt sagen
i orden – ellers
politianmel- des grundejerforeningen. Sagen er nu sendt til advokat.
163: Nye veje.
Tænkes det, at fortove ved vejprojekt rykkes
ind til skel, så de små jordstrimler ikke skal vedligeholdes?
Mange hække rager ud over skel og skal så flyttes ind på egen grund. Omfanget af fortov blev besluttet i sin tid og godkendt af kommunen.
Der er visse
steder lagt brosten
eller lignende på nogle jordstrimler. Eventuelt mulighed.
168: Kan der stilles
flere affaldsspande op i området?
Den nuværende står i krydset
mellem kommunens og grundejerforeningens sti, mod at vi selv tømmer –
formanden sørger
jævnligt for dette.
Kan der søges om flere?
Ja, men hvem tømmer?
Kommunen vil kun stille
op på egne stier, men gør det nødigt. De er dyre at udskifte, når de ødelægges
(bl.a. sprænges til nytår)
150: Kan øvrige grundejerforeninger have samme interesse i at vedligeholde en affaldsspand i “deres” om- råder?
Undersøges.
87: Bør hundeejere ikke blot tage den med hjem til egen skraldespand?
112: Kan der sættes
spande op uden stativ til hundeposer?
I princippet ja, men disse kan også sprænges.
220: Ovenstående bemærkninger bør høre under eventuelt. Formandens beretning blev
herefter godkendt.
3.
Regnskabfremlæggelse til godkendelse
Karl Lauritsen fremlagde regnskab for 2021.
Kommentarer:
Inkassogebyrer:
Bestyrelsen har besluttet
at sende grundejere til inkasso relativt hurtigt, såfremt kontingent ikke betales til tiden inklusive rykker
nr. 1. Dette har givet anledning til frustrationer hos en grundejer med verbale
konfrontationer overfor kasseren
og formanden. Verserende sag har kostet grundejeren mere end 4.000 kr i inkassogebyrer oven i
kontingentet.
Betalingsfrist er 10 dage
efter 1. rykker fra kasseren (omdeles personlig til grundejerens postkasse) –
her- efter går den til inkasso,
hvilket skal ske hurtigt iht. regler for inkasso, ellers
tabes mulighed for inkassofor-
retning. Det anbefales at betale til tiden.
73: Skal oplysninger om inkassoforretning indgå i vedtægterne? Dette ligger implicit i §6 i
vedtægterne.
113: Hvor lang tid inden betalingsfrist kommer
indbetalingskort?
Girokort kommer i postkassen primo/medio april, så der er ca. 1 måned til betaling. Betalingsfrist 1. maj plus ca. 14
dage (normalt 15.-17. maj)
Kan der senes reminder
ud til grundejeren ved manglende
betaling?
Det er stort arbejde at vedligeholde korrekte
mailadresser på grundejerne samt at udsende
remindere.
218: Kan Peter Holmgren
skrive besked på Facebook angående
betaling?
Forhold omkring Facebook-gruppen er ikke kommikationskanal forfra bestyrelsen – der henvises
til hjem- mesiden, som i ny
form er tæt op frigivelse til www.dalagervej.dk
Regnskabet for 2021 herefter
godkendt.
4.
Fastsættelse af næste
års kontingent:
Karl Lauritsen fremlagde oplæg til budget
for 2022.
Kommentarer fra formanden:
Snerydning. Sidste
års forslag til fast snerydning med beløb på ca. 180.000
årligt. Der er siden
2000 brugt ca. 140.000 kr. på
snerydning – altså 40.00 mindre end hvad 1 års fast snerydning koster.
Budget og dermed kontingent til driftskonto på 850 kr. og kontingent til vejfonden på 1.650 kr. for 2021 godkendt.
5.
Valg af kasserer:
Karl Lauritzen genvalgt til kasserer.
6.
Valg af bestyrelsesmedlem:
Flemming Laursen
genvalgt til bestyrelsen. Kim Enevold genvalgt til
bestyrelsen.
7.
Valg af suppleant til bestyrelsen:
Allan Grove ønsker
ikke genvalg.
Mikkel Enggård
Jensen nr. 168 valgt til suppleant.
8. Udskiftning
af bomme:
Udskiftning af træbomme til nye i galvaniseret stål.
Kommunen er forespurgt om opsætning. Der skal bl.a. tages hensyn
til ladcykler, vores gartners plæne- klipper og lignende. Der skal være
135 cm mellem bomme.
Bestyrelsen forslår afstand
imellem bomme på 135 cm og med 20 cm “fri passage”
mellem dem. Forslag til bomme skal sendes til kommunen der
afklarer med politi inden godkendelse. Umiddelbar tilslutning fra generalforsamlingen.
Kommentarer:
Kan bomme udføres med “forskudte” ben, så der bliver bedre plads mellem
bomme fra terræn og op til midt på bom?
Det vil ikke umiddelbart give mere plads – men sandsynligvis større
omkostning.
Hvordan udføres bomme
mod skel?
Enden af bom må ikke gå ind over skel, men sluttes umiddelbart ved skel.
Bliver der mulighed
for at grundejerne kan komme med forslag til placering af bomme? F.eks. ved tilslut- ning af vores stier til
skolestien?
Der har tidligere været bomme, men disse skal kunne
åbnes af hensyn til f.eks. elforsyningens adgang til
transformator og lignende. Låse bliver dog smidt væk hvorved bomme ofte står
åbne året rundt.
Kan der udstedes påbud mod motorkøretøjer på stierne? Nej, ikke
på vores typer af stier.
Kan der udføres
bump på stierne
for at bedbringe hastighed?
I
princippet ja, men det vil genere væsentligt flere “lovlydige” borgere.
Ligeldes kan der være udfordring med snerydning på stier.
Overslag på bomme ligger lige nu på ca. 200.000
for ca. 21 sæt inklusive
opsætning. Stålpriser er steget ca. 10 %. Der udføres ikke noget, der ikke
er penge til i budgettet.
Forslag til udskiftning af bomme vedtaget
med flertal inden for beløb på ca. 220-250.000,-
9. Vild
med vilje:
Forslag fra sidste generalforsamling om ”vild med vilje”.
Bestyrelsen har haft kontakt til konsulenter for udpegning
af egnede områder til vild med vilje. Der er tre områder ved troldetræet på
skolestien, der er egnede til etablering af vilde arter. Der kan søges om
frøblandinger til vores jordforhold. Vores gartner vil gerne fræse
området, så det er klart
til såning. Områ- det skal dog klippes ned hvert
efterår – det kan gartner ikke klare.
Nærmeste nabo har ikke bemærkninger mod etablering af vild med vilje område,
dog skal der være
ad- gang til klipning af hæk. Der skal også vedligeholdes omkring området, så
det ser ordentligt ud.
Kommentarer:
Godt initiativ med etablering af områder med vilde planter.
Kan/må vængernes grønne
områder omlæg- ges også?
Ja, men alle
grundejere på vænget skal være enige om det og skal selv
etablere og vedligeholde. Der mel- des til bestyrelsen hvis der etableres vild med vilje, så gartner
ikke slår græsset. Dog etableres græsbælte på 135 cm mod skel for adgang klipning af hække og
lignende.
Bestyrelsen bedes overveje, om de
2.000. kr. til vedligehold af legepladser også kan dække Vild med vilje.
10. Vejprojekt:
Priser på materialer er steget siden
sidste år. Der er indhentet priser på nye fortove og kantstene og asfalt
på fordelingsvejene.
Forslag til
renovering:
Udskiftning af kantsten
Udskiftning af fortove Udskiftning af asfalt
Dette er der dog ikke penge til nu, hvorfor
det forslås opdelt
i to etaper:
Etape 1:
Udskiftning kantsten
(skåret granit med fas øverst)
og fortove (nye SF-sten):
2.300.000,-
Etape 2:
Ny asfalt 620.000,-
Kommentarer:
Hvad sker der ved at vente 1 til 2 år med at sætte projektet i gang?
Der betales strafrenter af indestående samt der er usikkerhed omkring
prisstigninger på materialer.
Er der en bestemt
rækkefølge på renovering af veje. Ja, kantsten
skal sætte før der udføres asfalt.
Forslag om at projekter
med økonomi i denne
størrelsesorden sendes med ud sammen
med indkaldelse til generalforsamling, så grundejerne kan
sætte sig ind i projekterne inden
disse skal besluttes på generalfor- samlingen.
Har kommunen plan om at renovere
stamvejen? Nej ikke kendt for bestyrelsen.
Fortove bør opstartes nu, da de ujævne fortove
giver risiko for faldskader med erstatninger til følge.
Hvor længe vurderes veje at kunne holde?
Veje kan holde nogle år endnu uden store huller og lignende, men de “kører
på lånt tid”.
Bestyrelsen trækker efter ovenstående kommentarer forslag tilbage. Der udarbejdes skriftligt oplæg til afstemning
på næste generalforsamling.
11.
Indkomne forslag:
Forslag om angivelse af punkter til afstemning i indkaldelse:
Ønske om at det tydeligt fremgår
af dagsorden, hvilke punkter, der tænkes
udført som afstemning, så
grundejerne kan forberede sig og beslutte, om de skal dukke op eller ej for
afgivelse af stemmer.
Kommentarer:
Der bør sikres synlighed over
forslag, der indebærer stor økonomi i grundejerforeningen, så grundejere har mulighed
for at orientere sig inden generalforsamlingen. Det kræver så, at forslagstillere får stillet et regulært forslag klar til afstemning.
Afstemning:
Forslag om, om det skal fremgå af dagsorden, hvilke punkter der skal stemmes
om. For: 73, imod: 11, blankt: 2.
Forslaget vedtaget.
Forslag om at der kun kan
afgives stemmer ved personligt fremmøde til generalforsamling: Forslagsstiller har studeret vedtægterne. Disse giver mulighed
for at en grundejer kan medtage fuldmagt fra én anden grundejer.
Fuldmagter skal afleveres til bestyrelsen inden generalforsamlingens start.
Kommentarer.
Ved sygdom i husstanden kan denne husstand
således fremover ikke afgive stemme.
Der er bekymring for, om fuldmagter kan “høstes” fra grundejere, der ikke selv ønsker at møde op.
Grundejere bør møde op og høre eventuelle
debatter inden stemmeafgivelse og ikke blot sidde overhø-
ring men samtidig kunne afgive stemme.
Afstemning:
Forslag om, om der skal ske vedtægtsændring, så der fremover
kun kan afgives
stemmer ved personligt fremmøde på generalforsamling:
For: 17, imod: 62, blankt: 0. To stemmer
kasseret. Forslag ikke vedtaget.
Forslag om græsklipning ved hovedstier:
Forslag stillet om at undersøge
muligheden for, om gartner kan klippe græsrabatterne på hovedstierne.
Kommentarer:
Hvis gartner skal klippe stierne
beløber det sig til 20.000
kr. årligt.
Folks hunde giver efterladenskaber, som er til gene ved klipning af græs.
Udgift til klipning bør anvendes til andre formål.
Forslag til at gartner
klipper græs ved hovedstier nedstemt
i nuværende form.
Forslag om gadespejle
for enden af stamvejen:
Der er stilet
forslag om gadespejl ved bagerste del af stamvejen, da der ofte er situationer med biler, der skærer vejen i en kort svingbare og
dermed farlige situationer.
Kommentarer:
Bestyrelsen har undersøgt
hos kommunen. Tilbagesvar går på, at kommunen vurderer
at spejle vil ned-
sætte trafiksikkerhed ved at nedsætte tage fokus væk fra vejen og fortove.
Forslag om der skal arrangeret fælles
møde med indbrudsekspert fra Nabohjælp.
Generalforsamlingen beder bestyrelsen arbejde
videre med et fællesmøde med konsulent fra Nabohjælp.
12.
Evt.
Tilslutning af Ternevej
til omfartsvejen:
Bestyrelsen har ikke fået udarbejdet oplæg til debat omkring dette.
Ternevej er betalt af grundejerforeningerne langs Ternevej, hvorfor
kommunen ikke som udgangspunkt
kan tilslutte Ternevej til
omfartsvejen. Dette er dog
“så længe siden”, at kommunen sandsynlig blot gør dette, hvis den ønsker det.
Der spørges til, med hvilken ret formanden kan tegne hele
grundejerforeningen i et spørgsmål om dette. Formanden og bestyrelsen tegner grundejerforeningen i perioden
mellem generalforsamlingerne og taler for grundejerforeningen i sager, der vedrører grundejerforeningen. Såfremt
der sker yderligere i sagen om tilslutning vil sagen bliver
taget op som debatpunkt og derefter eventuel
afstemning på en generalforsam-
ling.
Ved tidligere møder ed kommunen er der ”lovet”,
at Ternevej ikke vil blive tilsluttet omfartsvej. Lokalpla-
nen giver dog mulighed for tilslutning.
Chikaner på
stamvejen:
Peter holmgren og Dennis
Böttcher har arbejdet
videre med chikaner
på stamvejen og været i kontakt
med Solsikkevej. Chikaner kan indtænkes til indarbejdelse sammen med
vejprojekt.
Kommunen fraskriver sig ikke
pligten til snerydning så længe chikaner er udført og godkendt af kommu- nen og politi. Kommunen
vil gerne være behjælpelig i den videre
proces, hvis der opnås enighed
på gene- ralforsamling om
etablering af chikaner.
Formanden har også været
i kontakt med kommunen dog omkring etablering af vejbump. Horsens
kom- mune etablerer kun hastighedsdæmpende foranstaltninger hvis:
·
Vejen er en sort plet
·
Farlig skolevej
·
Totalrenovering
af vej og at det giver mening.
Grundejerforeningen kan selv etablere
bump – der skal være enighed med Bøgelunden.
Kommentarer:
Har der været målt på hastigheden på stamvejen – hvor stor er udfordringen? Kan der lejes fartmåler for at dokumentere fart?
Beboerne kan starte
med at se på egen hastighed ved udkørsel på stamvejen
samt ved parkering på forde- lings- og
boligveje, der kan skjule børn, cykler og lignende.
Kan der eventuelt
etableres “fodgængerfelt”, hvor hovedstier krydser
stamvejen – billig
løsning der skaber noget fokus.
Beboere der oplever høj fart kan måske
tage snak med de personer, der kører stærkt. Hjertestarter:
Har der været undersøgt
mulighed for etablering af hjertestarter i området?
Der sidder hjertestartere på skolen, Torsted
kirke, FC Horsens
samt på Erantisvej. Placering kan ses på www.hjertestarter.dk
Der er kort afstand
til flere hjertestartere, hvorfor forslag til en på Dalagervej tidligere er nedstemt.
Opfordring til at melde
sig som hjerteløber givet videre.
Giv kommunen
et praj:
Opfordring til at benytte app’en ”Gi’ et praj” ved f.eks.
manglende saltning på skolestien, manglende lys, stoppede brønde
og lignende i kommunalt regi. Jo flere
der melder ind, jo mere synlighed hos kommunen.
Grøn dag:
Grøn dag forslås
til lørdag 7. maj. Forslag
til udbedringer er velkomne.
Hjemmeside:
Hjemmesiden er på vej
i nyt format og offentliggøres i nær fremtid.
Der opfordres til at sende billeder af området til bestyrelsen for upload til ny hjemmeside.
Referent
Kim Enevold
Torsdag den 02.september 2021
Tilstede: | Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 30 (2), 54, 59, 64, 73, 78, 79, 90 (2), 92 (2), 96 (2), 105, 122, 126, 128, 130, 134, 138, 140, 148, 150, 160, 162, 177, 178 (2), 179, 198 (2), 202, 207 (2), 208, 209, 212, 213, 218 (2) 219, 226 (2), 228 (2), 230 | ||
Dagsorden 1. Valg af dirigent 2. Formandens beretning til godkendelse 3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse 4. Fastsættelse af næste års kontingent 5. Valg af formand 6. Valg af bestyrelsesmedlem 7. Valg af revisor. 8. Valg af revisorsuppleant 9. Indkomne forslag 10. Evt. |
|||
1. Bekendtgørelser
Angiv alle bekendtgørelser fra mødet her. Det kan f.eks. være nye medlemmer, ændringer af en begivenhed osv.
2. Diskussion
Opsummer diskussioner om hvert emne, angiv udfaldet, og tildel eventuelle handlingspunkter.
3. Rundbordsmøde
Opsummer status for hvert område/hver afdeling.
Ad 1) Valg af dirigent
Erik Rosenbæk, nr. 130, blev valgt til dirigent
Der konstaterede at generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig indkaldt og dermed gyldig.
Generalforsamlingen er at betragte som dette års normale generalforsamling, der grundet COVID-19 ikke kunne afholdes i februar
Punkt 4 vedtaget flyttet til efter pkt. 9.
Ad 2) Formandens beretning til godkendelse
Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale
Formandens beretning blev godkendt uden spørgsmål og kommentarer.
Efter beretningen:
Driften har bekostet etablering af ekstra vejbrønd samt reparation af kloakrørene, hvor der var skyllet store mængder grus ud under belægning.
Ad 3) Regnskabsfremlæggelse til godkendelse
Karl Lauritsen fremlagde regnskab for 2020
Ingen spørgsmål til regnskabet, regnskabet for 2020 godkendt.
Ad 4) Fastsættelse af næste års kontingent.
Punktet blev behandlet efter punkt 9
Karl Lauritsen fremlagde oplæg til budget for 2021
Spørgsmål:
Hvorfor er beløb til omdeling øget ?
Omdeling sker normalt 4 gange om året. Under Coroaen blev der omdelt færre sedler, blandt andet ingen grøn dag eller Sct. Hans
Hvordan kan beløbet til bestyrelsesmiddag lige ramme det samme beløb hvert år ?
Beløbet til bestyrelsesmiddag er et tidligere fastsat maksimalt beløb bestyrelsen kan bruge på bestyrelsesmiddag
Hvad dækker bidraget fra Bøgelunden ?
Bidrag fra Bøgelunden dækker vedligehold og drift af de grønne områder (fællesområder som fodboldbanen, sti i engen) hvor
Bøgelunden har 29/230 del af udgifterne.
Budget og dermed kontingent til driftkonto på 850 kr. og til vejfonden på 1.650 kr. for 2021 godkendt
Ad 5) Valg af formand
Erik Schmidt genvalgt til formand.
Ad 6)
Valg af bestyrelsesmedlem.
Kim Haughuus ønsker ikke genvalg
Kenneth Merrild nr.162 valgt som bestyrelsesmedlem
Ad 7) Valg af revisor
Max Godsk ønsker ikke genvalg
Jens Overgaard Sørensen, nr. 96 valgt som revisor.
Ad 8) Valg af revisorsuppleant
Hanne Munck, nr. 213 valgt som revisorsuppleant
Ad 9) Indkomne forslag.
Forslag om fast snerydning
Der er tidligere aftalt at snerydderen selv kommer, når han vurderer, at der er faldet mere end 10 cm sne.
Hidtil har der været aftalt, at der ikke anvendes salt.
Vores egen entreprenør har tilbudt årlig aftale til i omegnen af 190.000 kr. med binding på 3 år.
Dette vil give øgning i driftkontingent på ca. 950 kr. pr. husstand pr. år
Det oplyses, at saltning vil ødelægge belægningssten over en relativ kort periode - pris for ny belægning ligger på 8 - 10 mio. kr.
Ole Nygaard ønske ikke at give fast pris, men tidligere "tilbud" har været i størrelsesorden 166.000 kr. svarende til 895 kr. pr. hussstand pr. år. Umiddelbart er der ikke det store at hente ved at lade græsslåning m.v indgå i aftalen.
Snevagten har givet tilbud på ca. 180.000 årlig, svarende til ca. 895 kr. pr. husstand pr. år
Snevagten starter typisk kl. 03 om natten for at rydde sne inden det køres fast.
Ved alle tre tilbud kræves det, at bomme skal fjernes eller etableres som låger. Pris i omegnen af 200.000 kr. plus montering af låse. Flere bomme trænger dog til udskiftning.
Nuværende ad`hoc rydning ligger på ca. 8.500 kr. pr. gang.
På Skolestien er det Kommunens ansvar at rydde for sne.
Rydning af sne på hovedstier, fortove og veje er grundejerens pligt og grundejerens forsikring dækker ved faldskader - også selv om der ryddes sne af firma.
Resultat af afstemning. ! (Stemmeseddel nr. 2) Skal bestyrelsen arbejde videre med en aftale om snerydning :16 stemmer for forslaget (ja)
108 stemmer imod forslaget (nej) 0 stemmer blank. Det er i overstående afgivet fuldmagt fra flere husstande.
Forslag om ny hjemmeside.
Dennis (nr.73) mener at hjemmesiden er mangelfuld og trænger til opdatering. bland andet synes mailadresser på bestyrelsen at mangle.
Ønsker om nyhedsbrev.
Bestyrelsen mener at hjemmesiden skal være et opslagsværk for bla. ejendomsmæglere og folk der ønsker at flytte til området.
Forslag om at hjemmesiden opdateres med grundejerforenings funktion, dagsorden til generalforsamling.
Enighed om at der oprettes en webmasterfunktion - Kenneth Merrild nr.162
Forslag om at indkaldelse til generalforsamling udsendes på mail/hjemmeside
Der er udfordringer med fremsendelse af oplysninger pr. mail, da husstande er ansvarlige for at opdatere ved ny mailadresse, der er også GDPR-regler at tage hensyn til.
Forslag til ændring af § 8 i vedtægterne
Der er ønske om at ændre tidspunkt for indsendelse af forslag til 7 dage før generalforsamling.
Udfordringer med at bestyrelsen skal have tid til at behandle indkomne emner.
Resultat af afstemning (stemmeseddel nr.1) 32 stemmer for forslaget (ja) - 91 stemmer imod (nej)
Der er i overstående stemmetal afgivet fuldmagter fra flere husstande.
Forslag om mere biodiversitet
Forslag om at bestyrelsen undersøger, om Dalagervejs grønne arealer kan udlægges med mere biodiversitet, herunder med hjemmehørende arter.
Der er flere muligheder for at skabe grobund for flere vilde blomster.
Der ønskes fremlagt konkrete forslag for at kunne sige ja eller nej på en generalforsamling.
De grønne arealer er op til de enkelte vænger at sørge for - kunne være en mulighed at skabe "vild med vilje her" - dog skal det opfylde diverse lokalplaner med hensyn til pasning og udseende.
Erik Rosenbæk nr.130 har i løbet af året registreret 70 forskellige "ukrudtsarter" i området - der er biodiversitet (forskellig arter i engen)
Vores gartner har ikke maskiner til at fjerne afskærret efter en årlig slåning.
Erfaringer med vildeng i en sportsforening viser, at efter få år er der ikke vilde blomster, men primært tidsler, mælkebøtter og brændenælder.
Der skal ses på forslag til hvor der stadig skal slås græs og hvor der eventuelt kan skabes vild natur.
Forslag om opgradering af legepladser og øvrige fællesarealer.
Forslagsstiller trækker forslag om pulje til legepladser tilbage - der findes mulighed for tilskud på 2.000 kr. til vedligehold pr. år
Eksisterende legepladser skal vedligeholdes for fortsat at være forsikrede.
Bestyrelsen tjekker 4 gange årlig.
Forslag til oplæg af nye hjørner ved vejkryds.
Svingende vedligehold og udtryk af hjørner gav på tidligere generalforsamling forslag om en arbejdsgruppe for oplæg til pæne, ensartede og rimelige vedligeholdelsesfrie hjørner.
To forslag er indhentet i størrelsesordenen 125-130.000 kr. inklusive moms. Pasning af gartnerfirma i størrelsesordenen 14.000 kr. pr år.
Indtil nu har set været den tilstødende grundejer, der har haft "pligten" til at vedligeholde hjørnerne
Hans vil gerne klippe hjørnerne hvis det munder ud i at der skal være græs. Pris pr. år 1.000 kr.
Enighed om at forslag til renovering af hjørnerne tages op i forbindelse med kommende vejprojekt.
Ad 10) Eventuel
Fremover vil bestyrelsen gå langt for at indkræve inkassoudgifter der ikke betales af et medlem under henvisning til § 6 i vedtægterne
Grøn dag er fastsat til 30. oktober
Erik, nr.130 har fået forespørgsel på, der er set Mårhunde i området. Meld meget gerne tilbage til Erik på 30924429, hvis de observeres.
Fjernvarmen er ved at være færdig. Der arbejdes med forslag til fremlæggelse af vejprojekt på næste generalforsamling.
Priser på materiale er dog øget markant.
De sorte striber i kanten af flere boligveje er ikke nedlagt korrekt - dette bliver rettet.
Der bliver ikke lavet vejprojekt, før pengene er i kassen
Forslag til behandling på næste generalforsamling er indkommet
Kim Enovold
Referent
Grundejerforeningen Dalagervej