Generalforsamling

Generalforsamling 2024

Blev afholdt den 27. februar kl. 19.00 på Bankagerskolen. 

Grundejerforeningen Dalagervej - Ordinær generalforsamling 27.02.2024

Deltagere:

Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 18, 44, 61, 73, 76, 78, 82, 88, 90, 92, 105, 112, 113, 116, 126, 128, 130, 132, 134, 136, 140, 163, 164, 191, 192, 198, 207, 214, 218, 221, 222, 228.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent

2. Formandens beretning

3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse

4. Fastsættelse af næste års kontingent

5. Valg af kasserer

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer

7. Indkomne forslag

8. Evt.

1. Valg af dirigent:

Erik Rosenbæk, nr. 130, blev valgt til dirigent.

Det konstateredes at generalforsamling i henhold til vedtægterne var lovligt indkaldt og dermed gyldig.

2. Formandens beretning:

Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale.

Formanden oplyste om "Vinter- og renholdelsesregulativ, Veje stier og pladser" - Horsens Kom- mune (https://horsens.dk/media/phojfl0y/20212022-regulativ-for-vinter-mm.pdf) i forhold til den enkelte grundejers pligt i forhold til snerydning, rydning af ukrudt m.v.

Kommentarer:

214: Vejsyn er en farce. Efter 1. vejsyn blev referat væk. Nyt vejsyn indkaldt. Mangellisten ville entreprenøren ikke umiddelbart acceptere, men har dog været i gang lokalt ved nr. 214.

214: grundejerne skal sandsynligvis fremover betale ejendomskat af fællesarealer, dog forventes lang indkøringsperiode.

214: tidligere bestyrelse har lavet indsigelse mod lokalplanens oprettelse og fået fjernet servitutter og bestemmelser. Erik Schmidt har brev underskrevet af kommunen der belyser emnet.

130: er der usikkerhed omkring reglerne i området, herunder lokalplanens indhold i forhold til - bør der tjekkes op på dette hos kommunen?

164: Hvornår opstartes arbejdet med nye bomme?

- Det er ikke uvilje fra bestyrelsen, men har været udsat grundet andet arbejdet i bestyrelsen. Bomme er på planen og skal etableres snarest.

214: Bomme på 7 meter stier, der skal søges gravetilladelse, tilladelse hos politiet samt de skal kunne åbnes grundet belysning og udskiftning af lyskilder.

130: snerydning - opstilling sandkasse ved udkørsel til Ternevej? Løsning skal drøftes i bestyrel- sen.

    Side 1 af 4

 

 Formandens beretning blev herefter godkendt.

3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse Kenneth Merrild fremlagde regnskab for 2023.

Kommentarer:

112 Hvorfor skiftede man gartner. Lagoni gik på pension.

214: hvor er gaver til afgående bestyrelsesmedlemmer?

- Er medtaget under drift. Karl modtager gave efter denne generalforsamling.

Hvorfor er omdeling blevet billigere?

- Færre omdelinger samt punktet er lagt ind under kontorartikler.

78: Aktivitetsudvalget spørger til, om der kan afsættes et mindre beløb til at arrangere pop-op ar- rangementer i løbet af året?

- Ideen er umiddelbart god, men budget skal godkendes på generalforsamling.

Regnskabet for 2023 herefter godkendt.

4. Fastsættelse af næste års kontingent:

Kenneth Merrild fremlagde oplæg til budget for 2024.

Kommentarer:

78: bakker op om ny fordeling af kontingent, da vejfonden har oparbejdet en god kapital. - Driftsudgifter stiger og der er ekstra udgift til VoresAdministration.

116: Vedligehold af grønne områder. Mange står under vand for tiden, kan der gøres noget?

- Bestyrelsen ønsker drøftelse af, hvad de grønne områder skal bruges til i fremtiden, se under evt..

Budget og dermed kontingent til driftskonto på 1.150 kr. og kontingent til vejfonden på 1.350 kr. for 2024 godkendt.

5. Valg af kasserer:

Kasserer Kenneth Merrild modtager genvalg som kasserer.

Kenneth Merrild valgt som kasserer.

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Bestyrelsesmedlem Flemming Laursen ønsker ikke at modtage genvalg. Bestyrelsesmedlem Kim Enevold ønsker ikke at modtage genvalg.

Vores Administration er blandt andet et redskab til at mindske arbejdet for nye bestyrelsesmed- lemmer samt let at indtræde i bestyrelsen.

Dennis Møller Böttcher og Mark Tofteng valgt som bestyrelsesmedlemmer.

Mikkel Enggaard er trådt ind i bestyrelsen og Linda Ballegaard Nielsen nr. 78 valgt som supple- ant.

7. Indkomne forslag:

    Side 2 af 4

 

 Ingen indkomne forslag.

Bestyrelsen stiller forslag om at tilknytte rådgiver i forbindelse med udarbejdelse af projekt for renovering af fordelingsveje, herunder fortov, kantsten og asfalt. Bestyrelsen ønsker generalfor- samlingens godkendelse af at må benytte op til 100.000 kr. af vejfonden på dette i regnskabsår 2024.

Kommentarer:

Hvorfor skal der rådgiver ind over projektet, hvis der vælges en hovedentreprenør, der skal have alt med?

- Bestyrelsen har ikke kompetencer til at udbyde et projekt af denne type med krav til sætning af kantstene, typer på asfalt samt sikre, at flere entreprenører kan byde på samme grundlag.

214: i tidernes morgen var der en tilsynsførende og Horsens kommune, der førte tilsyn med en- treprenørernes arbejde og faktisk kasserede veje på baggrund af for ringe udført arbejde.

- Bestyrelsen har ikke disse kompetencer til at godkende eller kassere entreprenørers arbejde og ønsker derfor rådgivning.

Afstemning:

"Ja": 74 stemmer

"Nej": 2 stemmer

"Blankt": 1 stemme

Bestyrelsens forslag er vedtaget af generalforsamlingen.

8. Evt.

Nikolaj: Robotplæneklippere i haverne overflødiggør almindelige plæneklippere, hvorfor græs langs stierne kan være svært at får slået for grundejerne. Kan der aftales vedligehold af dette un- der grundejerforeningen.

- Dette skal stilles som forslag for godkendelse på generalforsamling

214: Bomme skal udformes, så plæneklipperen kan køre ind på arealerne

78: Forskellighed i de grønne arealer kan også være en forskønnelse af området. Der er i øvrigt teenagere på vejen, der har startet virksomhed med snerydning, græsklipning og lignende - disse kan jo støttes. er lægges opslag på facebook.

Hvorfor skal alle grundejere være med til at afholde udgift for klipning, hvor kun få ikke vil vedli- geholde arealerne?

Drøftelse omkring grønne arealer på boligvejene ("legepladserne"):

Områderne må ikke fliselægges - skal vedblive at være grønne arealer jf. kommuneplan. Må stierne udvides med belægning i stedet for græs?

- Undersøges.

1. Fordele og ulemper ved at "give den gas" på ét grønt området og opgradere f.eks til én lege- plads i området:

Mange børn fra vejen og udefra kan benytte legeplads. Hyggeligt med liv i området.

Der bør udføres en legeplads på hver side af stamvejen.

Kan der søges fonde?

Nogle vil være trætte af en stor fin legeplads på et vænge som nabo.

 Side 3 af 4

 

 Legepladser er måske et levn fra en tid, hvor der ikke var alternativer i området. Der kan alterna- tivt støttes de to støre bevægelsesparker.

Ny legeplads skal efterses af inspektør og vil medføre driftsudgifter.

En legeplads kan være trækplaster for kommende beboere.

2. Forslag til budgetter til de (23?) grønne arealer:

Fordel af vedligehold af en legeplads under grundejerforeningen.

Hvor længe kan eksisterende legepladser vedligeholdes for at kunne forsikres? Kan puljen evt. øges, så der sikres incitament for større renovering.

Kan der afsættes større pulje, så årligt beløb kan hæves pr. område?

Vedligehold af f.eks. bænke kan udføres som et arrangement på vejen ved en egenbetaling ud over tilskuddet.

3. Forslag til brug af grønne områder:

Shelter.

Bålpladser.

Det er fedt, at områdernes brug pt. ligger under de enkelte vænger, så alle vængets beboere kan sætte eget præg og være fælles om brug og vedligehold.

Snerydning på stamvejen er grundejerens pligt.

Vild med vilje området. Er ikke blevet klippet ned og ved fjernet tidligere. Der er i budget afsat penge til dette. Tiden må vise, om området er selvsående eller om der skal eftersås. Der kan sø- ges hos kommunen om nye blomsterfrø.

Kan og vil grundejerne ikke gøre noget mere for at forskønne området? Sidste år var stamvejen ikke køn at kikke på med højt ukrudt. Aktivitetsudvalget forslå pop-up arangementer for f.eks. at at mødes et par timer for at bekæmpe udkrudt, samle skrald og lignende, så der ikke kun udføres arbejder i den stil på grøn dag. Husk den gode tone på facebook!

Hundeposestativer ved busstoppet er fjernet og kommer ikke op igen. Stativet/spanden i engen er to gange springet i luften. Erik Schmidt har repareret denne. Tak for tømning og reparation.

VoresAdministration. Bestyrelsen bliver efter generalforsamlingen for at hjælpe, hvis nogle ikke har fået oprettet sig med oplysninger - minimum én mailadresse pr. husstand.

Kim Enevold 

Referent


Grundejerforeningen Dalagervej - Ekstraordinær generalforsamling 22.03.2023


Deltagere: Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 73, 75, 78, 88, 89, 90, 92, 93, 96, 101, 113, 128, 130, 134, 194, 198, 200, 202, 209, 210, 213, 214, 218, 220, 221, 222, 226.

Dagsorden:
1. Konsekvens ved manglende formand
2. Valg af formand
3. Valg af kasserer
4. Valg af suppleant
5. Evt.

Kenneth Merrild bød velkommen. Generalforsamlingen gennemføres uden dirigent.
1. Konsekvens ved manglende formand:
Kenneth læste opslag fra hjemmesiden op. Formands og kasserers rolle gennemgået. Økonomiske konsekvenser gennemgået ved at have eksterne firmaer til at varetage foreningens arbejde. Ingen spørgsmål til opslag/oplæsning angående roller, økonomi m.v.

2. Valg af formand Peter Holmgren nr. 90 melder sit kandidatur til formand. Peter Holmgren er enstemmigt og med applaus valgt til formand.

3. Valg af kasserer: Kenneth Merrild melder sit kandidatur til posten som kasserer. Dog ønsker Kenneth at modernisere arbejdet omkring kassererrollen. Dette vil være via en digital vidensbank og digitale systemer som oplyst til ca. 40.000 kr. årligt. Tilbud er indhentet fra Vores Forening (lite) / Vores Administration (premium). Der findes andre platforme, der undersøges inden endeligt valg.
En foreningsadministration kan varetage:
• Medlemsadministration (tilflyttere/fraflyttere).
• Kontingentopkrævning og eventuelt indkrævning.
• Hjemmeside.
• Regnskab.
• Budgetter.
• Korrespondance.
• og mange andre forhold
Spørgsmål/kommentarer:
Vil årligt abonnement betyde stigning i kontingent. Ikke for nuværende. Der kan være tale om et finansiere dette års abonnement fra vejfonden – dette er i tråd med, at der er flere midler indestående på konto end der er dækning for i tilfælde af bankkonkurs. Flere synes godt om forslaget med en digital platform. Udgifter til hjemmeside, omdeling, kontorartikler og lignende kan trækkes fra udgiften til ekstern administration. Dette vurderes til 5-6.000kr. årligt. En vidensbank, administrator m.v. vil gøre det lettere at indtræde i kassererfunktionen for medlemmer fremover. Enkelte grundejere kan være fritaget for digital kommunikation. Dette har administrationsplatformen løsninger for. Håndsoprækning vedtager, at bestyrelsen kan benytte det oplyste beløb på at lade eksternt firma administrere ovenstående. Kenneth Merrild herefter valgt til kasserer. Karl indtræder som almindeligt bestyrelsesmedlem.

4. Valg af suppleant:
Da bestyrelsen med valg af ny formand er fuldtallig, træder til bestyrelsen indkaldte suppleant Mikkel Jensen tilbage som suppleant.
Mark Tofteng nr. 220 valgt som revisorsuppleant efter Peter Holmgren er valgt som formand.

5. Evt. Kan der tænkes løsninger, muligheder ind, som kan tiltrække flere medlemmer.
Grøn dag lørdag 22.april 9.30. Garagen hos Erik Schmidt, nr. 214.
Peter Holmgren ønsker ny administrator til Facebooksiden efter valg af formandsposten. Dennis Böttcher nr. 73 overtager administratorrollen.

Kim Enevold Referent

Grundejerforeningen Dalagervej

Mødereferat for generalforsamling
Grundejerforeningen Dalagervej - Ordinær generalforsamling 28.02.2023
Deltagere: Bestyrelsen (Flemming Laursen undtaget) og repræsentanter fra nr. 12, 14, 56, 76, 82, 84, 90, 92, 93, 96, 112, 113, 122, 126, 128, 130, 134, 140, 150, 163, 168, 179, 185, 191, 192, 198, 200, 202, 207, 208, 210, 211, 213, 215, 218, 220, 221, 226, 228. 

Dagsorden: 
1. Valg af dirigent 

2. Formandens beretning 

3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse 

4. Fastsættelse af næste års kontingent 

5. Valg af formand 

6. Valg af bestyrelsesmedlem 

7. Valg af revisor 8. Valg af revisorsuppleant 

9. Indkomne forslag 

10. Evt. 

1. Valg af dirigent: Erik Rosenbæk, nr. 130, blev valgt til dirigent. Det konstateredes at generalforsamling i henhold til vedtægterne var lovligt indkaldt og dermed gyldig. 

2. Formandens beretning: Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale. Kommentarer: Det oplyses, at grundejerforeningen selv kan bekoste fartdæmpende foranstaltninger på stamvejen, hvis det i fremtiden ønskes. Der mangler en enkelt udskiftning af bom. - Bommen er i lidt andre mål end øvrige, men den står klar i Eriks indkørsel. Der skal graves meget på nabogrunden, hvorfor den afventer opsætning. Formandens beretning blev herefter godkendt. 

3. Regnskabsfremlæggelse til godkendelse Karl Lauritsen fremlagde regnskab for 2022. Kommentarer: Har bestyrelsen en telefon? - Nej, alle medlemmer benytter egne telefoner og for en lille godtgørelse for dette. Udgift til opsætning af bomme både under drift og under vejfond? - Opsætning er arbejdsløn, bommer er materialer. Regnskabet for 2022 herefter godkendt. 

4. Fastsættelse af næste års kontingent: Karl Lauritsen fremlagde oplæg til budget for 2023. Side 2 af 5 Kommentarer: Ingen kommentarer. Budget og dermed kontingent til driftskonto på 850 kr. og kontingent til vejfonden på 1.650 kr. for 2023 godkendt. 

5. Valg af formand: Formand Erik Schmidt ønsker ikke genvalg som formand. Erik står til rådighed for at hjælpe ny formand i gang med viden omkring fortid og nutid i grundejerforeningen. Ingen kandidater melder deres kanitatur som formand. Dirigenten forslår bestyrelsen at indkalde suppleanten til bestyrelsen. Herefter skal bestyrelsen mødes og forsøge at finde kandidater til formandsposten. Alternativt skal der ansættes en advokat til at varetage posten. Der skal herefter afholdes ekstraordinær generalforsamling for valg. Generalforsamlingen opfordres til at tale med naboer om kandidatur. 

6. Valg af bestyrelsesmedlem: Bestyrelsesmedlem Kenneth Merrild modtager genvalg. Kenneth Merrild genvalgt som bestyrelsesmedlem. 

7. Valg af revisor: Revisor Jens Sørensen ønsker ikke genvalg. Hanne Munck nr. 213 valgt til revisor. 

8. Valg af revisorsuppleant: Hanne Munck nr. 213 modtager genvalg som revisorsuppleant, men er valgt som revisor. Peter Holmgren, nr. 90 valgt til revisorsuppleant. 

9. Indkomne forslag: 
9.1 Forslag til renovering af fortove og kantsten på fordelingsveje (forslag stillet af bestyrelsen): Udskiftning af betonkantsten og granitkansten på alle fordelingsveje. Futura er skæret og brændt. De stødes godt sammen, så sand ikke så nemt ”falder ud” i fugerne. I år er der indhentet priser fra vores normale entreprenør (Svend Erik Lind). Der er sidste år indhentet priser fra andre entreprenører, men Svend Erik Lind var den gang billigst. Pris for nye granitkantsten og fortove i SF-sten er 2.352.617,50,- Dette er inklusive den lille del af Bøgelunden, der hører under denne grundejerforening. Asfalt kommer herudover og bør udføres efter 1 år. Kommentarer: Hvad er prisen for betonkansten? - Pris for betonkantsten er ca. 250.000 billigere. Granitkantsten kan genanvendes. Hvad er grunden til forslag om granitkantsten, når Stamvejen er beton? - Bestyrelsen synes det giver kvarteret et løft med granitkantsten i forhold til beton. Side 3 af 5 Der er mange hække, der rager ud over fortove/skel. Udtryksmæssigt er det måske for ”fint” at udskifte til granit og nye SF-sten. Bør der måske blot omlægges/repareres fortove? - Omlægning af eksisterende SF-sten koster 215 kr./m² - nye sten koster 265 kr./m². Vejfonden tømmes for midler ved udskiftning af kantsten og fortove. Måske boligveje trænger mere til udskiftning, hvilket er væsentligt dyrere? - En udskiftning nu vil nedbringe indestående i bankerne, så vi kommer under bankernes garantibeløb og ikke mister penge ved en konkurs. Vil en bred hæk være årsagen til, at der ikke skal skiftes belægning på fortove? - Nej, hvis det besluttes at skifte belægning vil grundejere få besked om at beskære/flytte hække. Ny asfalt på fordelingsveje koster ca. 500.000 plus moms. Stierne synes i værre forfatning end fortove – kan der laves en reparation af huller i fortove og stier i stedet for udskiftning kantstene/fortov? Vælges der udskiftning af kantstene skal nyt asfaltlag vente mindst et års tid, så kantstene når at sætte sig. Der er budgetmæssigt økonomi til ny asfalt om et år, hvis ikke der kommer væsentligt uforudsigelig udgifter ved udskiftning af kantstene og fortov. Helhedsbetragtning af området - er der vurdering på hvilke arealer/arbejder, der trænger mest? - Der er ikke lavet en vurdering af samtlige arealer. Flere grundejere kan risikere ikke at få noget ud af ”deres” opsparing gennem mange år, hvis ikke der sker en renovering nu. Kan man tage udskiftning af boligveje i etaper? - Ja. Genbrugsmæssigt bør man ikke smide beton ud for at erstatte med nyt. Kan eksisterende belægning og kantstene vurderes og genbruges i stort antal? - Undersøges om muligt. Er der penge til udskiftning af bomme under næste forslag? - Der er midler til kantsten/fortov samt bomme nu. Når asfalt skal skiftes vil der være økonomi til det i form af kommende kontingenter. Er der krav til SF-sten på boligveje? - Nej, det blev besluttet i sin tid. Der ligger grusasfaltbeton 10-40 cm under SF-sten. Denne kan måske bruges som underlag for asfalt. Vil rødder fra hække ikke ødelægge ny belægning? - Jo, sandsynligvis. Rødder bør skæres af og fjernes under udgravning til nyt sandlag, ellers vil rødder rådne og sand vil fald sammen. Ligger der stabilgrund under belægning? - Nej, der ligger sand under belægning og denne regnes genbrugt. Hvis der skal udskiftes sand med stabiliserende lag holder prisen ikke. Side 4 af 5 Bør fortove lægges ind til skel? - Oprindeligt blev det besluttet at spare den sidste ca. ½ meter fortov ind mod skel. Helhedsbilledet vil blive pænere, hvis fortove lægges ind til skel. - Merpris på ca. 400.000 plus moms. Kommunen skal pålægge grundejere at flytte hække ind på grunden (30 cm fra skel) – vurderes ikke at være nemt at få dem til. Bestyrelsen trækker på baggrund af ovenstående kommentarer det opstillede forslag tilbage. Generalforsamlingen lægger op til at fagfolk gennemgår hele området og kommer med deres anbefaling for renovering eller udskiftning af belægninger på stier, fortove, kantstene med videre. 

9.2 Forslag til udskiftning af træbomme (forslag stillet af bestyrelsen): Udskiftning af træbomme til galvaniserede bomme de steder, der mangler udskiftning. Overslagspris modtaget fra smed. Hertil kommer opsætning. Maksimalt 250.000,- Bomme skal være muligt at åbne, så kommunens folk kan komme til lygtepæle, transformatorstationer m.v. langs stierne. Kommentarer: Der kan laves forsøg med at fjerne bomme og se, om det giver udfordringer. Bomme kan så spares. Kan bomme placeres som faste bomme, så de ikke skal kunne åbnes. - Ja, så skal der være bomme på alle de små stier ind mod hovedstierne – altså flere antal. Hvor er udfordringerne med bomme? - Ved overgang fra små stier fra boligveje ud mod hovedstierne kan der ske ulykker. Grunden til at bomme er sat op i sin tid har jo været for at undgå ulykker. Afstemning ved håndsoprækning: Forslag om, om træbomme skal udskiftes med galvaniserede bomme. Forslaget vedtaget med flertal. 

9.3 Afholdelse af omkostning til etablering af ”manglende” sti ved vandreservoir (forslag stillet af Brian Madsen nr. 192): Kan grundejerforeningen afholde udgiften til at etablere sti vest for overløbsbassinet? Den er ofte mudret og mulig at benytte. Kommentarer: Kommunen har etableret grussti på et stykke af strækningen efter udskiftning af hovedkloak. Der er mange grundejere på hele stiens udstrækning. Bestyrelsen mener ikke, at grundejerforeningen skal/kan betale for en sti vest for regnvandsbassin på anden mands grund. Hastighed fra fordelingsveje ud på stamvejen: Mange oplever høje hastigheder og store sving, der kan give anledning til ubehagelige situationer. Andre oplever at folk kører pænt. Side 5 af 5 Bestyrelsen kan eventuelt opfordre til trafiksikkerhed på hjemmesiden. Forbedring af oversigtsforhold kan ske ved at ændre trekanterne ved udkørsel til stamvejen. Kan stamvejen opmærket med kørebane i midten og så to brede striber i siderne? 

10. Evt. Kan bestyrelsen klage til kommunen over fortove/cykelsti på Ternevej? Der er klaget mange gange ovre cykelstien på Ternevej, den er lappet ad flere omgange med beton. Bestyrelsen opfordrer til, at alle går ind på ”Giv et praj Horsens” og sender billeder til kommunen omkring belægningens beskaffenhed. Kan bestyrelsen gå sammen med øvrige grundejerforeninger og på den måde samle flere? Øvrige grundejerforeninger er blevet kontaktet og har lovet at sende klager tilsvarende. Bestyrelsen sørger for at overdrage afskedsgave til den afgående formand samt en buket blomster til formandens bedre halvdel. 

Kim Enevold Referent

Grundejerforeningen Dalagervej

Mødereferat for generalforsamling 

Grundejerforeningen Dalagervej - Ordinær generalforsamling 28.02.2022

Deltagere: Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 18, 62, 73, 84, 89, 90, 92, 112, 113, 122, 128, 132, 134, 138,

140, 150, 163, 168, 175, 178, 185, 192, 198, 200, 202, 208, 209, 213, 215, 218 220, 221, 226, 228, 230.   

  Dagsorden:

1.         Valg af dirigent

2.         Formandens beretning til godkendelse

3.         Regnskabsfremlæggelse til godkendelse

4.         Fastsættelse af næste års kontingent

5.         Valg af kasserer

6.         Valg af bestyrelsesmedlemmer

7.         Valg af suppleant til bestyrelsen

8.         Udskiftning af bomme til galvaniserede

9.         Vild med vilje

10.     Vejprojekt

11.     Indkomne forslag

12.     Evt.   1.     Valg af dirigent:

Peter Holmgren, nr. 90, blev valgt til dirigent.

Det konstateredes at generalforsamling i henhold til vedtægterne var lovligt indkaldt og dermed gyldig. 2.         Formandens beretning til godkendelse:

Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale.  

Kommentarer:

Verserende sag omkring støttemur gælder en mur, der er placeret 0,5 meter uden for skel – altså på grundejerforeningens areal. Der er sendt klage til kommunen. Kommunen mener, det er grundejerfor- eningens ansvar og grundejerforeningen har til 28. marts til at få bragt sagen i orden – ellers politianmel- des grundejerforeningen. Sagen er nu sendt til advokat.  

163: Nye veje. Tænkes det, at fortove ved vejprojekt rykkes ind til skel, så de små jordstrimler ikke skal vedligeholdes?

Mange hække rager ud over skel og skal så flyttes ind på egen grund. Omfanget af fortov blev besluttet i sin tid og godkendt af kommunen.

Der er visse steder lagt brosten eller lignende på nogle jordstrimler. Eventuelt mulighed.  

168: Kan der stilles flere affaldsspande op i området?

Den nuværende står i krydset mellem kommunens og grundejerforeningens sti, mod at vi selv tømmer –

formanden sørger jævnligt for dette.

Kan der søges om flere? Ja, men hvem tømmer?

Kommunen vil kun stille op på egne stier, men gør det nødigt. De er dyre at udskifte, når de ødelægges (bl.a. sprænges til nytår)  

150: Kan øvrige grundejerforeninger have samme interesse i at vedligeholde en affaldsspand i “deres” om- råder?

Undersøges.

87: Bør hundeejere ikke blot tage den med hjem til egen skraldespand?  

112: Kan der sættes spande op uden stativ til hundeposer? I princippet ja, men disse kan også sprænges.  

220: Ovenstående bemærkninger bør høre under eventuelt. Formandens beretning blev herefter godkendt.

3.         Regnskabfremlæggelse til godkendelse Karl Lauritsen fremlagde regnskab for 2021.  

Kommentarer:

Inkassogebyrer:

Bestyrelsen har besluttet at sende grundejere til inkasso relativt hurtigt, såfremt kontingent ikke betales til tiden inklusive rykker nr. 1. Dette har givet anledning til frustrationer hos en grundejer med verbale konfrontationer overfor kasseren og formanden. Verserende sag har kostet grundejeren mere end 4.000 kr i inkassogebyrer oven i kontingentet.  

Betalingsfrist er 10 dage efter 1. rykker fra kasseren (omdeles personlig til grundejerens postkasse) – her- efter går den til inkasso, hvilket skal ske hurtigt iht. regler for inkasso, ellers tabes mulighed for inkassofor- retning. Det anbefales at betale til tiden.  

73: Skal oplysninger om inkassoforretning indgå i vedtægterne? Dette ligger implicit i §6 i vedtægterne.  

113: Hvor lang tid inden betalingsfrist kommer indbetalingskort?

Girokort kommer i postkassen primo/medio april, så der er ca. 1 måned til betaling. Betalingsfrist 1. maj plus ca. 14 dage (normalt 15.-17. maj)  

Kan der senes reminder ud til grundejeren ved manglende betaling?

Det er stort arbejde at vedligeholde korrekte mailadresser på grundejerne samt at udsende remindere.  

218: Kan Peter Holmgren skrive besked på Facebook angående betaling?

Forhold omkring Facebook-gruppen er ikke kommikationskanal forfra bestyrelsen – der henvises til hjem- mesiden, som i ny form er tæt op frigivelse til www.dalagervej.dk  

Regnskabet for 2021 herefter godkendt.  

4.         Fastsættelse af næste års kontingent:

Karl Lauritsen fremlagde oplæg til budget for 2022.  

Kommentarer fra formanden:

Snerydning. Sidste års forslag til fast snerydning med beløb på ca. 180.000 årligt. Der er siden 2000 brugt ca. 140.000 kr. på snerydning – altså 40.00 mindre end hvad 1 års fast snerydning koster.  

Budget og dermed kontingent til driftskonto på 850 kr. og kontingent til vejfonden på 1.650 kr. for 2021 godkendt.  

5.         Valg af kasserer:

Karl Lauritzen genvalgt til kasserer.

6.         Valg af bestyrelsesmedlem:

Flemming Laursen genvalgt til bestyrelsen. Kim Enevold genvalgt til bestyrelsen.  

7.         Valg af suppleant til bestyrelsen:

Allan Grove ønsker ikke genvalg.

Mikkel Enggård Jensen nr. 168 valgt til suppleant. 8.         Udskiftning af bomme:

Udskiftning af træbomme til nye i galvaniseret stål.

Kommunen er forespurgt om opsætning. Der skal bl.a. tages hensyn til ladcykler, vores gartners plæne- klipper og lignende. Der skal være 135 cm mellem bomme.

Bestyrelsen forslår afstand imellem bomme på 135 cm og med 20 cm “fri passage” mellem dem. Forslag til bomme skal sendes til kommunen der afklarer med politi inden godkendelse. Umiddelbar tilslutning fra generalforsamlingen.  

Kommentarer:

Kan bomme udføres med “forskudte” ben, så der bliver bedre plads mellem bomme fra terræn og op til midt på bom?

Det vil ikke umiddelbart give mere plads – men sandsynligvis større omkostning.  

Hvordan udføres bomme mod skel?

Enden af bom må ikke gå ind over skel, men sluttes umiddelbart ved skel.  

Bliver der mulighed for at grundejerne kan komme med forslag til placering af bomme? F.eks. ved tilslut- ning af vores stier til skolestien?

Der har tidligere været bomme, men disse skal kunne åbnes af hensyn til f.eks. elforsyningens adgang til transformator og lignende. Låse bliver dog smidt væk hvorved bomme ofte står åbne året rundt.  

Kan der udstedes påbud mod motorkøretøjer på stierne? Nej, ikke på vores typer af stier.  

Kan der udføres bump på stierne for at bedbringe hastighed?

I princippet ja, men det vil genere væsentligt flere “lovlydige” borgere. Ligeldes kan der være udfordring med snerydning på stier.  

Overslag på bomme ligger lige nu på ca. 200.000 for ca. 21 sæt inklusive opsætning. Stålpriser er steget ca. 10 %. Der udføres ikke noget, der ikke er penge til i budgettet.

Forslag til udskiftning af bomme vedtaget med flertal inden for beløb på ca. 220-250.000,- 9.         Vild med vilje:

Forslag fra sidste generalforsamling om ”vild med vilje”.

Bestyrelsen har haft kontakt til konsulenter for udpegning af egnede områder til vild med vilje. Der er tre områder ved troldetræet på skolestien, der er egnede til etablering af vilde arter. Der kan søges om frøblandinger til vores jordforhold. Vores gartner vil gerne fræse området, så det er klart til såning. Områ- det skal dog klippes ned hvert efterår – det kan gartner ikke klare.

Nærmeste nabo har ikke bemærkninger mod etablering af vild med vilje område, dog skal der være ad- gang til klipning af hæk. Der skal også vedligeholdes omkring området, så det ser ordentligt ud.

Kommentarer:

Godt initiativ med etablering af områder med vilde planter. Kan/må vængernes grønne områder omlæg- ges også?

Ja, men alle grundejere på vænget skal være enige om det og skal selv etablere og vedligeholde. Der mel- des til bestyrelsen hvis der etableres vild med vilje, så gartner ikke slår græsset. Dog etableres græsbælte på 135 cm mod skel for adgang klipning af hække og lignende.

Bestyrelsen bedes overveje, om de 2.000. kr. til vedligehold af legepladser også kan dække Vild med vilje. 10. Vejprojekt:

Priser på materialer er steget siden sidste år. Der er indhentet priser på nye fortove og kantstene og asfalt

på fordelingsvejene.  

Forslag til renovering:

Udskiftning af kantsten Udskiftning af fortove Udskiftning af asfalt

Dette er der dog ikke penge til nu, hvorfor det forslås opdelt i to etaper:  

Etape 1:

Udskiftning kantsten (skåret granit med fas øverst) og fortove (nye SF-sten): 2.300.000,-  

Etape 2:

Ny asfalt 620.000,-  

Kommentarer:

Hvad sker der ved at vente 1 til 2 år med at sætte projektet i gang?

Der betales strafrenter af indestående samt der er usikkerhed omkring prisstigninger på materialer.  

Er der en bestemt rækkefølge på renovering af veje. Ja, kantsten skal sætte før der udføres asfalt.  

Forslag om at projekter med økonomi i denne størrelsesorden sendes med ud sammen med indkaldelse til generalforsamling, så grundejerne kan sætte sig ind i projekterne inden disse skal besluttes på generalfor- samlingen.  

Har kommunen plan om at renovere stamvejen? Nej ikke kendt for bestyrelsen.

Fortove bør opstartes nu, da de ujævne fortove giver risiko for faldskader med erstatninger til følge. Hvor længe vurderes veje at kunne holde?

Veje kan holde nogle år endnu uden store huller og lignende, men de “kører på lånt tid”.  

Bestyrelsen trækker efter ovenstående kommentarer forslag tilbage. Der udarbejdes skriftligt oplæg til afstemning på næste generalforsamling.  

11.     Indkomne forslag: Forslag om angivelse af punkter til afstemning i indkaldelse:

Ønske om at det tydeligt fremgår af dagsorden, hvilke punkter, der tænkes udført som afstemning, så grundejerne kan forberede sig og beslutte, om de skal dukke op eller ej for afgivelse af stemmer.  

Kommentarer:

Der bør sikres synlighed over forslag, der indebærer stor økonomi i grundejerforeningen, så grundejere har mulighed for at orientere sig inden generalforsamlingen. Det kræver så, at forslagstillere får stillet et regulært forslag klar til afstemning.  

Afstemning:

Forslag om, om det skal fremgå af dagsorden, hvilke punkter der skal stemmes om. For: 73, imod: 11, blankt: 2.

Forslaget vedtaget.   Forslag om at der kun kan afgives stemmer ved personligt fremmøde til generalforsamling: Forslagsstiller har studeret vedtægterne. Disse giver mulighed for at en grundejer kan medtage fuldmagt fra én anden grundejer. Fuldmagter skal afleveres til bestyrelsen inden generalforsamlingens start.  

Kommentarer.

Ved sygdom i husstanden kan denne husstand således fremover ikke afgive stemme.  

Der er bekymring for, om fuldmagter kan “høstes” fra grundejere, der ikke selv ønsker at møde op.  

Grundejere bør møde op og høre eventuelle debatter inden stemmeafgivelse og ikke blot sidde overhø- ring men samtidig kunne afgive stemme.  

Afstemning:

Forslag om, om der skal ske vedtægtsændring, så der fremover kun kan afgives stemmer ved personligt fremmøde på generalforsamling:

For: 17, imod: 62, blankt: 0. To stemmer kasseret. Forslag ikke vedtaget.   Forslag om græsklipning ved hovedstier:

Forslag stillet om at undersøge muligheden for, om gartner kan klippe græsrabatterne på hovedstierne.  

Kommentarer:

Hvis gartner skal klippe stierne beløber det sig til 20.000 kr. årligt.  

Folks hunde giver efterladenskaber, som er til gene ved klipning af græs. Udgift til klipning bør anvendes til andre formål.

Forslag til at gartner klipper græs ved hovedstier nedstemt i nuværende form.   Forslag om gadespejle for enden af stamvejen:

Der er stilet forslag om gadespejl ved bagerste del af stamvejen, da der ofte er situationer med biler, der skærer vejen i en kort svingbare og dermed farlige situationer.  

Kommentarer:

Bestyrelsen har undersøgt hos kommunen. Tilbagesvar går på, at kommunen vurderer at spejle vil ned- sætte trafiksikkerhed ved at nedsætte tage fokus væk fra vejen og fortove.

Forslag om der skal arrangeret fælles møde med indbrudsekspert fra Nabohjælp.

Generalforsamlingen beder bestyrelsen arbejde videre med et fællesmøde med konsulent fra Nabohjælp.  

12.     Evt. Tilslutning af Ternevej til omfartsvejen:

Bestyrelsen har ikke fået udarbejdet oplæg til debat omkring dette.

Ternevej er betalt af grundejerforeningerne langs Ternevej, hvorfor kommunen ikke som udgangspunkt kan tilslutte Ternevej til omfartsvejen. Dette er dog “så længe siden”, at kommunen sandsynlig blot gør dette, hvis den ønsker det.  

Der spørges til, med hvilken ret formanden kan tegne hele grundejerforeningen i et spørgsmål om dette. Formanden og bestyrelsen tegner grundejerforeningen i perioden mellem generalforsamlingerne og taler for grundejerforeningen i sager, der vedrører grundejerforeningen. Såfremt der sker yderligere i sagen om tilslutning vil sagen bliver taget op som debatpunkt og derefter eventuel afstemning på en generalforsam- ling.  

Ved tidligere møder ed kommunen er der ”lovet”, at Ternevej ikke vil blive tilsluttet omfartsvej. Lokalpla- nen giver dog mulighed for tilslutning.   Chikaner på stamvejen:

Peter holmgren og Dennis Böttcher har arbejdet videre med chikaner på stamvejen og været i kontakt med Solsikkevej. Chikaner kan indtænkes til indarbejdelse sammen med vejprojekt.

Kommunen fraskriver sig ikke pligten til snerydning så længe chikaner er udført og godkendt af kommu- nen og politi. Kommunen vil gerne være behjælpelig i den videre proces, hvis der opnås enighed på gene- ralforsamling om etablering af chikaner.  

Formanden har også været i kontakt med kommunen dog omkring etablering af vejbump. Horsens kom- mune etablerer kun hastighedsdæmpende foranstaltninger hvis:

·     Vejen er en sort plet

·     Farlig skolevej

·     Totalrenovering af vej og at det giver mening.

Grundejerforeningen kan selv etablere bump – der skal være enighed med Bøgelunden. Kommentarer:

Har der været målt på hastigheden på stamvejen – hvor stor er udfordringen? Kan der lejes fartmåler for at dokumentere fart?

Beboerne kan starte med at se på egen hastighed ved udkørsel på stamvejen samt ved parkering på forde- lings- og boligveje, der kan skjule børn, cykler og lignende.  

Kan der eventuelt etableres “fodgængerfelt”, hvor hovedstier krydser stamvejen – billig løsning der skaber noget fokus.

Beboere der oplever høj fart kan måske tage snak med de personer, der kører stærkt. Hjertestarter:

Har der været undersøgt mulighed for etablering af hjertestarter i området?

Der sidder hjertestartere på skolen, Torsted kirke, FC Horsens samt på Erantisvej. Placering kan ses på www.hjertestarter.dk  

Der er kort afstand til flere hjertestartere, hvorfor forslag til en på Dalagervej tidligere er nedstemt.

Opfordring til at melde sig som hjerteløber givet videre.   Giv kommunen et praj:

Opfordring til at benytte app’en ”Gi’ et praj” ved f.eks. manglende saltning på skolestien, manglende lys, stoppede brønde og lignende i kommunalt regi. Jo flere der melder ind, jo mere synlighed hos kommunen.   Grøn dag:

Grøn dag forslås til lørdag 7. maj. Forslag til udbedringer er velkomne.   Hjemmeside:

Hjemmesiden er på vej i nyt format og offentliggøres i nær fremtid. Der opfordres til at sende billeder af området til bestyrelsen for upload til ny hjemmeside.    

  Referent

Kim Enevold 




Grundejerforeningen Dalagervej

Mødereferat for generalforsamling

Torsdag den 02.september 2021

Tilstede: Bestyrelsen og repræsentanter fra nr. 12, 14, 30 (2), 54, 59, 64, 73, 78, 79, 90 (2), 92 (2), 96 (2), 105, 122, 126, 128, 130, 134, 138, 140, 148, 150, 160, 162, 177, 178 (2), 179, 198 (2), 202, 207 (2), 208, 209, 212, 213, 218 (2) 219, 226 (2), 228 (2), 230  
 

Dagsorden  

1.     Valg af dirigent

2.     Formandens beretning til godkendelse

3.     Regnskabsfremlæggelse til godkendelse

4.     Fastsættelse af næste års kontingent

5.     Valg af formand

6.     Valg af bestyrelsesmedlem

7.     Valg af revisor.

8.     Valg af revisorsuppleant

9.     Indkomne forslag

10.   Evt.  
 

1.     Bekendtgørelser

Angiv alle bekendtgørelser fra mødet her. Det kan f.eks. være nye medlemmer, ændringer af en begivenhed osv.

2.     Diskussion

Opsummer diskussioner om hvert emne, angiv udfaldet, og tildel eventuelle handlingspunkter.

3.     Rundbordsmøde

Opsummer status for hvert område/hver afdeling.

Ad 1) Valg af dirigent

Erik Rosenbæk, nr. 130, blev valgt til dirigent

Der konstaterede at generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig indkaldt og dermed gyldig.

Generalforsamlingen er at betragte som dette års normale generalforsamling, der grundet COVID-19 ikke kunne afholdes i februar

Punkt 4 vedtaget flyttet til efter pkt. 9.

Ad 2) Formandens beretning til godkendelse

Formanden fremlagde beretning i henhold til udsendt materiale

Formandens beretning blev godkendt uden spørgsmål og kommentarer.

Efter beretningen:

Driften har bekostet etablering af ekstra vejbrønd samt reparation af kloakrørene, hvor der var skyllet store mængder grus ud under belægning.

Ad 3) Regnskabsfremlæggelse til godkendelse

Karl Lauritsen fremlagde regnskab for 2020

Ingen spørgsmål til regnskabet, regnskabet for 2020 godkendt.

Ad 4) Fastsættelse af næste års kontingent.

Punktet blev behandlet efter punkt 9

Karl Lauritsen fremlagde oplæg til budget for 2021

Spørgsmål:

Hvorfor er beløb til omdeling øget ?                                                                                                                                                                                                                                                                      

Omdeling sker normalt 4 gange om året. Under Coroaen blev der omdelt færre sedler, blandt andet ingen grøn dag eller Sct. Hans

Hvordan kan beløbet til bestyrelsesmiddag lige ramme det samme beløb hvert år ?

Beløbet til bestyrelsesmiddag er et tidligere fastsat maksimalt beløb bestyrelsen kan bruge på bestyrelsesmiddag

Hvad dækker bidraget fra Bøgelunden ?

Bidrag fra Bøgelunden dækker vedligehold og drift af de grønne områder (fællesområder som fodboldbanen, sti i engen) hvor

Bøgelunden har 29/230 del af udgifterne.

Budget og dermed kontingent til driftkonto på 850 kr. og til vejfonden på 1.650 kr. for 2021 godkendt

Ad 5) Valg af formand

Erik Schmidt genvalgt til formand.

Ad 6)

Valg af bestyrelsesmedlem.

Kim Haughuus ønsker ikke genvalg

Kenneth Merrild nr.162 valgt som bestyrelsesmedlem

Ad 7) Valg af revisor

Max Godsk ønsker ikke genvalg

Jens Overgaard Sørensen, nr. 96 valgt som revisor.

Ad 8) Valg af revisorsuppleant

Hanne Munck, nr. 213 valgt som revisorsuppleant

Ad 9) Indkomne forslag.

Forslag om fast snerydning

Der er tidligere aftalt at snerydderen selv kommer, når han vurderer, at der er faldet mere end 10 cm sne.

Hidtil har der været aftalt, at der ikke anvendes salt.

Vores egen entreprenør har tilbudt årlig aftale til i omegnen af 190.000 kr. med binding på 3 år.

Dette vil give øgning i driftkontingent på ca. 950 kr. pr. husstand pr. år

Det oplyses, at saltning vil ødelægge belægningssten over en relativ kort periode - pris for ny belægning ligger på 8 - 10 mio. kr.

Ole Nygaard ønske ikke at give fast pris, men tidligere "tilbud" har været i størrelsesorden 166.000 kr. svarende til 895 kr. pr. hussstand pr. år. Umiddelbart er der ikke det store at hente ved at lade græsslåning m.v indgå i aftalen.

Snevagten har givet tilbud på ca. 180.000 årlig, svarende til ca. 895 kr. pr. husstand pr. år

Snevagten starter typisk kl. 03 om natten for at rydde sne inden det køres fast.

Ved alle tre tilbud kræves det, at bomme skal fjernes eller etableres som låger. Pris i omegnen af 200.000 kr. plus montering af låse. Flere bomme trænger dog til udskiftning.

Nuværende ad`hoc rydning ligger på ca. 8.500 kr. pr. gang.

På Skolestien er det Kommunens ansvar at rydde for sne.

Rydning af sne på hovedstier, fortove og veje er grundejerens pligt og grundejerens forsikring dækker ved faldskader - også selv om der ryddes sne af firma.

Resultat af afstemning. ! (Stemmeseddel nr. 2) Skal bestyrelsen arbejde videre med en aftale om snerydning :16 stemmer for forslaget (ja)

108 stemmer imod forslaget (nej) 0 stemmer blank. Det er i overstående afgivet fuldmagt fra flere husstande.

Forslag om ny hjemmeside.

Dennis (nr.73) mener at hjemmesiden er mangelfuld og trænger til opdatering. bland andet synes mailadresser på bestyrelsen at mangle.

Ønsker om nyhedsbrev.

Bestyrelsen mener at hjemmesiden skal være et opslagsværk for bla. ejendomsmæglere og folk der ønsker at flytte til området.

Forslag om at hjemmesiden opdateres med grundejerforenings funktion, dagsorden til generalforsamling.

Enighed om at der oprettes en webmasterfunktion - Kenneth Merrild nr.162

Forslag om at indkaldelse til generalforsamling udsendes på mail/hjemmeside

Der er udfordringer med fremsendelse af oplysninger pr. mail, da husstande er ansvarlige for at opdatere ved ny mailadresse, der er også GDPR-regler at tage hensyn til.

Forslag til ændring af § 8 i vedtægterne

Der er ønske om at ændre tidspunkt for indsendelse af forslag til 7 dage før generalforsamling.

Udfordringer med at bestyrelsen skal have tid til at behandle indkomne emner.

Resultat af afstemning (stemmeseddel nr.1) 32 stemmer for forslaget (ja) - 91 stemmer imod (nej)

Der er i overstående stemmetal afgivet fuldmagter fra flere husstande.

Forslag om mere biodiversitet

Forslag om at bestyrelsen undersøger, om Dalagervejs grønne arealer kan udlægges med mere biodiversitet, herunder med hjemmehørende arter.

Der er flere muligheder for at skabe grobund for flere vilde blomster.

Der ønskes fremlagt konkrete forslag for at kunne sige ja eller nej på en generalforsamling.

De grønne arealer er op til de enkelte vænger at sørge for - kunne være en mulighed at skabe "vild med vilje her" - dog skal det opfylde diverse lokalplaner med hensyn til pasning og udseende.

Erik Rosenbæk nr.130 har i løbet af året registreret 70 forskellige "ukrudtsarter" i området - der er biodiversitet (forskellig arter i engen)

Vores gartner har ikke maskiner til at fjerne afskærret efter en årlig slåning.

Erfaringer med vildeng i en sportsforening viser, at efter få år er der ikke vilde blomster, men primært tidsler, mælkebøtter og brændenælder.

Der skal ses på forslag til hvor der stadig skal slås græs og hvor der eventuelt kan skabes vild natur.

Forslag om opgradering af legepladser og øvrige fællesarealer.

Forslagsstiller trækker forslag om pulje til legepladser tilbage - der findes mulighed for tilskud på 2.000 kr. til vedligehold pr. år

Eksisterende legepladser skal vedligeholdes for fortsat at være forsikrede.

Bestyrelsen tjekker 4 gange årlig.

Forslag til oplæg af nye hjørner ved vejkryds.

Svingende vedligehold og udtryk af hjørner gav på tidligere generalforsamling forslag om en arbejdsgruppe for oplæg til pæne, ensartede og rimelige vedligeholdelsesfrie hjørner.

To forslag er indhentet i størrelsesordenen 125-130.000 kr. inklusive moms. Pasning af gartnerfirma i størrelsesordenen 14.000 kr. pr år.

Indtil nu har set været den tilstødende grundejer, der har haft "pligten" til at vedligeholde hjørnerne

Hans vil gerne klippe hjørnerne hvis det munder ud i at der skal være græs. Pris pr. år 1.000 kr.

Enighed om at forslag til renovering af hjørnerne tages op i forbindelse med kommende vejprojekt.

Ad 10) Eventuel

Fremover vil bestyrelsen gå langt for at indkræve inkassoudgifter der ikke betales af et medlem under henvisning til § 6 i vedtægterne

Grøn dag er fastsat til 30. oktober

Erik, nr.130 har fået forespørgsel på, der er set Mårhunde i området. Meld meget gerne tilbage til Erik på 30924429, hvis de observeres.

Fjernvarmen er ved at være færdig. Der arbejdes med forslag til fremlæggelse af vejprojekt på næste generalforsamling.

Priser på materiale er dog øget markant.                                                                                                                  

De sorte striber i kanten af flere boligveje er ikke nedlagt korrekt - dette bliver rettet.

Der bliver ikke lavet vejprojekt, før pengene er i kassen

Forslag til behandling på næste generalforsamling er indkommet

    Kim Enovold

    Referent